Vil doble på fem år

Topro legger internasjonal vekststrategi.
Publisert: | Sist endret:

Saken er hentet fra Finansavisen 22.mai 2018.

GJØVIK: Topro ble etablert som attføringsbedrift i 1966, og var lenge eid av kommuner og Oppland fylkeskommune.

Etter flere år med omstruktureringer ble eiersitsen snudd opp ned på i desember 2017. Da gikk statseide Investinor og det private oppkjøpsfondet Nordic and Europe Health Invest (Nehi), inn i datterselskapet Topro Industri med til sammen 40 millioner kroner.

De eksisterende eierne tilførte rullatorprodusenten Topro Industri 10 millioner kroner. Investinor og Nehi, som forvaltes av Serendipity Partners, fikk til sammen en eierandel på 77,5 prosent i selskapet.

Skal doble produksjonen

«Norsk rullatorprodusent får 50 millioner kroner for å erobre Europa», skrev Dagens Næringsliv, og Investinor-sjef Haakon H. Jensen uttalte at han ser store vekstmuligheter for Topro internasjonalt.

– På noen områder er Norge et effektivt land å produsere i. Ved å kombinere kompetanse og investeringer i moderne produksjonsutstyr vil jeg påstå at vi har laget verdens mest effektive produksjonslinje for rullatorer, sier Rune Midtun (61), adm. direktør i Topro Industri.

– Vi har planer om å vokse, både organisk og ved å investere i eventuelle oppkjøp, legger han til.

– Hvordan ser dere ut om fem år?

– Innen fem år skal vi ha doblet produksjonen, og vi kommer til å ha fått et bedre fotfeste i markeder som Storbritannia og Canada. Samtidig skal vi ha styrket vår posisjon i Norge. Målet er å bli The Rullator Company i Europa, og det skal vi bli ved å produsere i Norge, sier Midtun.

Han er utdannet lærer i økonomiske fag, og har vært adm. direktør i Topro Industri siden 2012. Tidligere har han vært sjef for industribedriftene Sperre Metallstøperi og Sperre Støperi på Elverum.

70 prosent eksport

Topro Industri har i dag en eksportandel på rundt 70 prosent, hvor Tyskland og Benelux-landene utgjør de største markedene. Utvikling av premium-segmentet er en sentral brikke i selskapets vekstplan.

– I våre markeder er det mange som kjører både Audi, BMW og Mercedes. Til disse er det fullt mulig å selge en rullator der funksjonalitet og design er i sentrum.

– Da er de ikke interessert i en rullator som ser ut som den kommer fra Lidl. Vi har lagt ned mer ressurser i produktvikling de siste fire månedene enn de siste fire årene, sier Midtun.

På en stor, europeisk messe han var på i fjor talte han opp 82 kopier.

– Som premiumleverandør er vi vant til å bli kopiert. Vi har greid å bygge en merkevare rundt rullatorer i Tyskland. Dette er vi godt fornøyd med i et marked der mye av industrien er bygget opp rundt kvalitet, sikkerhet og gode løsninger, sier Midtun.

Design er et sentralt element i merkevarebyggingen videre. Design skal være med å avstigmatisere bruken av rullator. Finansavisen har tidligere skrevet at Topro har vært kunde hos Eggs Design.

Midtun bekrefter at bedriften fremover i tillegg vil jobbe med Eker Design, kjent fra racerbilen Koenigsegg og Stokkes barnevogn Xplory.

– Du gleder deg litt til du trenger rullator selv?

– Ja, hvis alternativet er inaktivitet og isolasjon, så er rullator et svært godt hjelpemiddel.