Firedoblet produksjon på ett år

Det produseres for fullt ved fabrikken til Neuman Aluminium, som i 2016 ble flyttet fra Kina til Hunndalen for å lage hjuloppheng til det europeiske bilmarkedet.
Publisert: | Sist endret:

Det er en godt fornøyd fabrikksjef Thomas Wasenden og teamleder Marina L. Aanonsen vi møter i de tidligere lokalene til Hydroenergi AS i Sivesindvegen.
På ett år har hjulopphengfabrikken til Neuman Aluminium firedoblet produksjonen av bildeler.

Fullt kjør
- Det går på høygir. Fire skift - sju dager i uken. Mellom 15.000 og 16.000 hjuloppheng produseres i uka. Vi kan slå fast at vi er fornøyd med oss selv. Vi har høy produktivitet. Dette har vært en suksess, sier Wasenden.
I løpet av ett år lager fabrikken i Hunndalen nå cirka 700.000 hjuloppheng bare til Volvo. I tillegg kommer blant annet cirka 500.000 til Jaguar og Land Rover. På årsbasis produseres 3,2 millioner deler.
- Bedriften er i sterk vekst og har doblet antall ansatte i løpet av to år i lokalene i Hunndalen. Vi teller nå totalt 22 ansatte her. På produksjonslinjen til Volvo er det pr i dag ikke ledig kapasitet. Til de øvrige bilmerkene kan vi klare større produksjon. Lokalene er vi godt fornøyde med. De fyller de kravene vi har i dag, sier Wasenden.

Mangel på arbeidskraft
Totalt teller Neuman Aluminium 130 ansatte ved hovedfabrikken på Raufoss og avdelingen i Hunndalen. Også i Kina har Neuman en fabrikk - som leverer bildeler til det asiatiske markedet.
- Vi har en utfordring med å skaffe kvalifisert arbeidskraft spesielt innen vedlikehold og støttefunksjoner. Men også innen automasjon er det kamp om de rette personene nå om dagen, sier Wasenden.

Peker oppover
Raufoss Technology AS er selskapets navn på bildelprodusenten i Norge, som eies i sin helhet av østerrikeren Cornelius Grupp gjennom CAG Holding. Regnskapstall fra 2016 viser et driftsresultat på i overkant av 11 millioner kroner av en omsetning på 421 millioner for Raufoss Technology AS. Selskapet hadde en nedgang i omsetningen fra 2015 til 2016, men nå er det igjen gode tider i bilbransjen.
- Vi produserte flere deler i 2016 enn i 2015, men hadde større utviklingskostnader. Nå peker konkunkturene i bilbransjen oppover og det viser seg også i Hunndalen. I 2017 bygget vi et nytt kaldtlager som ga bedre vareflyt og mer plass. Retur av arbeidsplasser fra Kina til Norge har vært en god reise for lokalt næringsliv, konkluderer Thomas Wasenden.

Saken er hentet fra Oppland Arbeiderblad (journalist Henning Guldbrandsen).