Bygget roboter i all hemmelighet

Intek Engineering på Sagvoll ved Raufoss har bygget hele produksjonsutstyret til Siemens' storsatsing på batteriproduksjon for skipsfarten.
Publisert: | Sist endret:

Sak fra Oppland Arbeiderblad (journalist Henning Gulbrandsen):

Mandag ble verdens mest avanserte og robotiserte batterimodulfabrikk åpnet i Trondheim av statsminister Erna Solberg.

Fabrikken skal sette sammen batterimoduler til offshore og marinemarkedet der Siemens ser et stort potensial framover.

Betydelig marked

– Vi venter at dette markedet vil vokse betydelig framover, og derfor har vi investert mye i utviklingen av sikre og pålitelige batteriløsninger, sier Bjørn Einar Brath, leder av Offshore Solutions i Siemens.

– Vi ser en stor interesse for slike løsninger også utenfor Norge, og bygger denne batterifabrikken fordi vi tenker at den også skal betjene et internasjonalt marked, sier Brath.

Fabrikken består av en robotisert og digitalisert produksjonslinje med åtte robotstasjoner med en kapasitet på opp mot 300MWh i året hvilket tilsvarer

noen hundre fartøyer i året. Robotene gjør alt fra å plukke komponenter rett fra pallen helt fram til slutt-testen. Dette gjør det mulig å produsere bærekraftig løsninger i Norge.

– Kompetansesenter

– I Trondheim har vi bygd opp et kompetansesenter for elektriske og hybride løsninger som har imponert konsernledelsen så mye at vi har fått ansvaret for å lede utviklingen av våre nye batterisystemer, sier administrerende direktør Anne Marit Panengstuen i Siemens, opprinnelig fra Totenvika.

Intek Engineering AS på Sagvoll er en av de store bidragsytere i satsingen.

Intek har levert så å si alt produksjonsutstyr til den helautomatiserte fabrikken i Trondheim. Leveransen omfatter minst 20 roboter, derav sju-åtte AIV-er (autonomous intelligent vehicles). AIV'ene er som selvgående og automatisert trucker, som skal frakte batteridelene mellom de ulike cellene og arbeidsstasjonene inne på fabrikken.

– Simens-kontrakten er den største ordren i vår historie, sier administrerende direktør Anita Hager til OA.

Kontrakten har en verdi på flere titalls millioner kroner.

Har dratt i land enda en storkontrakt på en batterifabrikk

Nå mener administrerende direktør Anita Hager at Innlandet bør satse på en egen batterifabrikk.

– Vi er stolte over å ha vært med å bygge verdens første helautomatiserte maritime batterifabrikk, og tar det som en tillitserklæring å bli valgt av Corvus for den andre fabrikken her i Norge. Norge er verdensledende på skipsfart og batterier, så sammen med fagkompetanse, marked og erfaring innen automasjon gir dette Norge store muligheter, og vi bør absolutt få til å bygge en batterifabrikk på Innlandet, sier Hager som er i Trondheim for å åpne verdens mest avanserte og robotiserte batterimodulfabrikk der statsminister Erna Solberg er med.

Fabrikk nummer 2

Kanadiske Corvus Energy avslørte våren 2018 planene for en ny, fullautomatisert fabrikk for maritime batterier i Bergen, Norge. Leverandøren valgt for produksjonsutstyret er Intek Engineering AS i Raufoss, og fabrikken vil være fullt operativ i tredje kvartal 2019. Den totale investeringen er på 80 millioner.

– Leveransen fra Intek utgjør en betydelig sum av investeringen. Kontrakten er verdt flere titalls millioner kroner for Intek. Dette er teknologi for framtiden. Det er stas å være med på det grønne skiftet som nå foregår. Beregninger viser at en tredjedel av alle skip i framtida vil være driftet av batterier. Norge er verdensledende på skipsfart og viser med dette at vi er i front også når det gjelder ny batteriteknologi. Det er moro å være med den aller første fabrikken i Trondheim. Enda morsommere er det å bli valgt også i den andre fabrikken som bygges i Bergen, sier Hager.

Flere arbeidsplasser

Dette betyr flere arbeidsplasser på Raufoss og Sagvoll. De teller nå 50 ansatte: – Vi ble 10 flere høykompetente ansatte i slutten av 2018. Nå er det på tide at Innlandet tenker på å bygge en batterifabrikk. Vi har NTNU, SINTEF og industrimiljøet på Raufoss. Vi har kompetansen. Dette er et grønt marked som bare vokser. Vi har levert løsninger til Huntons fabrikk på Skjerven skog og Moelven ByggModul. Skipsbygging er det lite med i Innlandet, men batteriene til skip kan vi produsere, sier Hager.