Konkurransen øker, men Benteler satte ny rekord

2018 ble rekordår for Benteler Automotive på Raufoss, men feiringen har foreløpig vært av beskjeden art.
Publisert: | Sist endret:

Sak fra Oppland Arbeiderblad (journalist Mina Therese Watz):

Ved Benteler Automotive Raufoss AS har de god grunn til å gå smilende inn i 2019.
- Vi har aldri tidligere hatt så stor ordreinngang i løpet av ett år, sider daglig leder Roger Kyseth i Benteler Automotive på Raufoss.
Med rekordstor ordreinngang følger forutsigbarhet og investeringer. Omsetningen for 2018 havner rett i underkant av to milliarder kroner for Benteler Automotive Raufoss AS.

Stor konkurranseevne
Benteler har blant annet BMW, Volvo, Land Rover og Jaguar på kundelista - og det er også disse som bidrar til at Benteler presterer godt i et konkurransesterkt marked.
- Vi er i global konkurranse med de aller beste. Det har utviklet seg til å en ekstrem konkurranse på disse delene, sier Kyseth.
Om vi skal tro lederne i Benteler blir aluminium mer og mer attraktivt materiale for bilproduksjon, noe som gjør at konkurransen også tilspisser seg. Konkurrenter i USA, Kina og resten av verden til tross, Benteler har sikret seg en hel del nye kontrakter i 2018. Det vil gi gode ringvirkninger i årene som kommer.

Nye deler
Sammen med noen av kundene har Benteler også utarbeidet nye produkter.
- Støtfangere har vi produsert i 50 år, men motorbjelker og terskelprofiler er nye produkter for oss. Vi har brukt 50 år på å bli gode på å produsere støtfangere. Nå jobber vi for å holde oss i verdenstoppen, sier Kyseth.
Leder prosjekt og utvikling i Benteler, Anders Artelius, mener at en del av nøkkelen ligger i de ansatte.
- Vi har knakende gode folk og jobber i en kompetanse- og forbedringskultur, sier Artelius.
De nye produktene som Benteler har sikret kontrakter for i årene som kommer er utviklet i samarbeid med kundene.
- Det er hyggelig for oss at kundene vil kjøpe aluminium, konstanterer Benteler-ledelsen.

Nye investeringer
Benteler har 500 ansatte i produksjonen og 40 i utvikling og marked. De store nye kontraktene vil trolig ikke bidra til nye ansettelser, da produksjonen er svært automatisert.
Nye investeringer vil det imidlertid bli. Det er ikke lenge siden OA skrev om millioninvesteringer hos Benteler. Sist ble det investert 240 millioner kroner i et helautomatisk anlegg for produksjon av bildeler i aluminium. Det blir trolig ikke lenge til neste gang OA omtaler millioninvesteringen heller.
- Det vil bli nye investeringer i maskiner og utstyr. Investeringene blir for et betydelig antall millioner, sier Kyseth.
Den daglige lederen legger til at detaljer rundt investeringene foreløpig ikke er på plass da arbeidet med investeringene er helt i startgropa.
Benteler vil også øke antall lærlinger til høsten.
- Vi tar inn 20 nye lærlinger fra høsten. Vi har aldri hatt så mange lærlinger i løpet av et år, sier Benteler-lederne.

Grønnere og lettere
Bilprodusentenes satsning på elbiler er en stor fordel for Benteler. Lettere materialer vil gi batteridrevne biler økt rekkevidde.
- Uansett hvordan man flytter massen, krever det energi. Jo lettere bil, jo mindre energi, forklarer Artelius.
Dette fører til at bilprodusentene kan jobbe med å redusere vekten til tunge biler. Da er aluminium et attraktivt materiale - miljøvennlig er det også, om vi skal tro Benteler.
- Vi leverer grønne produkter. De er både miljøvennlige, men redder også liv, konstanterer Kyseth fornøyd.
Etter et rekordår som 2018 skulle man tro at Benteler hadde lagt en storslått feiring bak seg, men raufossingene har et nøkternt forhold til slikt.
- Vi er litt beskjedne av oss, så vi har ikke feiret noe voldsomt, sier Kyseth.
Resten av lederne påpeker at det riktignok har vært en del kake i forbindelse med landingen av store kontrakter gjennom året.
Ifølge Benteler-ledelsen er det god grunn til å være optimister med tanke på 2019 også, så det ser ikke ut til at de har forspilt sjansen til å feire helt ennå.